Wiele osób choć marzy o założeniu swojej własnej firmy, ma pomysł i duże szanse na powodzenie, to w efekcie boi się zaryzykować. Wynika to z tego, iż budowanie swojej marki wiąże się z długotrwałym i trudnym procesem, a także z szeregiem formalności. Z pomocą przychodzą kancelarie prawne, oferujące pomoc prawną dla start-upów. Warto z niej skorzystać!
Co to jest start-up?
Co oznacza pojęcie start-up? Odpowiedzi na to pytanie warto szukać w twórczości Steve’a Blanka oraz Erica Riesa. Ten pierwszy zdefiniował startup, jako organizację, która powstała w celu poszukiwania powtarzalnego i skalowanego modelu biznesu. Steve Blank angażował się w budowanie kilku biznesów. Priorytetem dla naukowcy i wykładowcy renomowanych uczelni jest cel, w jakim tworzy się startup. Powinien on być w taki sposób sformułowany, by wspomagał podbijanie kolejnych rynków oraz stanowił gwarancję rozwoju jednostki zgodnie z założeniami modelu biznesowego i planami właścicieli, bądź też inwestorów pod warunkiem, że konkretny start-up ich posiada. Natomiast Eric Ries, autor książki „The Lean Startup” zdefiniował start-up jako przedsięwzięcie, które powstało w celu wykreowania nowego produktu lub usługi w warunkach ryzykownych, braku pewności. Ta definicja wskazuje na to, że nie możemy każdej jednej małej firmy nazywać startupem, a jedynie te, które rozpoczynają dopiero swoją działalność ponosząc ryzyko, że dany produkt lub usługa może nie usatysfakcjonować klienta i nie zostać przez niego zaakceptowana.
Brak stu procentowej pewności w związku z powodzeniem działalności potęguje to, iż konkretny model biznesowy nie ma bezpośredniego odzwierciedlenia w innej, tego typu organizacji, gdyż nikt wcześniej takiego biznesu nie prowadził. Nie da się przewidzieć reakcji popytowej, warunków wraz z powodzeniem całego przedsięwzięcia szczególnie na początkowym etapie działalności. Funkcjonowanie start-upu wiąże się również z brakiem możliwości oszacowania wyników dla konkretnej jednostki. Można tego dokonać wzorując się na swoich własnych doświadczeniach, bądź też innych konkurencyjnych podmiotów. Jednakże z racji innowacji start-upu nie ma możliwości precyzyjnego odwzorowania. Moment, w którym start-up zamienia się w firmę zależy od tego, w jakiej branży funkcjonuje oraz od tego, jak długo przeprowadzana jest ocena ryzykowności wraz z rozpoznaniem uwarunkowań działalności na rynku. W sytuacji, gdy konkretny produkt lub usługa nie jest skomplikowana i łatwa do wprowadzenia na rynek, wówczas weryfikacja modelu biznesowego może trwać jedynie kilka tygodni. Jednak w przypadku trudnych projektów, np. takich, w których konieczne są przeprowadzane długotrwałe badania, to weryfikacja modelu może trwać nawet kilka lat. Należy wziąć również pod uwagę fakt, że nie ma możliwości stworzenia takiej firmy, której model biznesowy byłby zaplanowany od samego początku do końca. Dlaczego? Gdyż ulega on nieustannemu dostosowywaniu do aktualnej rzeczywistości i do zmieniającego się rynku. Sporadycznie może zdarzyć się, iż modele całkowicie się zmienią i będą tworzone od początku, ale już z nowymi założeniami.